Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai alapismeretek

Tantárgy kódja

PSI1117L

Tantárgy neve

Gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai alapismeretek

Kredit

5

Félévi követelmény

Vizsga


Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A tantárgy célja, hogy a hallgatókban kialakuljon olyan elméleti és gyakorlati tudás, amely birtokában a többségi általános iskolákban folyó nevelési helyzetekben az integrált sajátos nevelési igényű valamint tanulási, beilleszkedési, magatartási nehézséggel küzdő tanulókat hatékonyan tudják nevelni, fejleszteni. A pedagógusok ismereteket kapnak a gyógypedagógia tudomány és gyógypedagógiai gyakorlat területéről. A gyógypedagógia és a gyógypedagógiai pszichológia tudományelméleti alapjait, a fogyatékosságok fajtáit, a fogyatékos személyek gyógypedagógiai és pszichológiai jellemzőit megismerik. Birtokába jutnak a különleges bánásmódot igénylő személyekre vonatkozó jogszabályok, ellátó rendszerek, fejlesztési eljárások ismeretének.


Cél angol

The aim of the course to provide theoretical and practical information and develop special skills of students which can be used during the work with children with special needs, including children with behavioral and learning problems in integrated institutes. Gain academic information on special education and the learn about the practice of special education. Fundamentals of special education and the psychology of special education. Types of disabilities and psychological and special educational characteristics of disabled people. Legal and institutional background of the work with disabled people. Individual development plans.


Tartalom

A gyógypedagógia, mint tudomány. A gyógypedagógiai gyakorlat. A gyógypedagógiai pszichológia tárgya. A fogyatékos embercsoportok megismerése, jellemzőik. A gyógypedagógus szerepe, képzési rendszere, kompetenciái. A fogyatékosság, akadályozottság, tanulási zavar, tanulási nehézség, tanulási elmaradás kategóriáinak megkülönböztetése. Tantervi követelmények. Ellátási jogosultságok, kedvezmények. Oktatáspolitikai ismeretek a fogyatékos emberek fejlesztésével, oktatásával, nevelésével kapcsolatban. Gyógypedagógiai ellátó rendszerek. Előítéletek fajtái, előítéletek csökkentésének ill. megszüntetésének módjai. Fogyatékos gyermek a családban, a család problémáinak megismerése, velük való különleges bánásmód. Tanulási, fejlesztési, nevelési stratégiák, módszerek. Gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai ismeretek az érzékszervi fogyatékosok, mozgásfogyatékosok, értelmi fogyatékosok, beszédfogyatékosok, autisták, halmozottan fogyatékosok, tanulásban akadályozott, tanulási zavart, tanulási nehézséget mutató gyermekek, a viselkedési rendellenességet mutató gyermekek (pl. figyelemzavar, hiperaktivitás) köréből.


Tartalom angol

Special pedagogy as a science. The practice of special education. Types of disabilities and the characteristics of disabled people. The role of special education teacher and its competences. The system special educator teachers’ education. Differentiation between the concepts: handicapped, disabled and learning disorders, learning problems and learning disabilities. Types of prejudices and methods for decreasing them. Disabled children in the family. Gain information on special needs of families with disabled child. Learning and developmental strategies. The course provide special pedagogical and psychological information on children with sensual disabilities, motor disabilities, cognitive disabilities, speech disprders, learning disorders, behavioral disorders (hyperactivity and attention deficit).


Számonkérés

kollokvium


Számonkérés angol

examination


Irodalom

• Gordosné Szabó Anna (1999): Bevezetés a gyógypedagógiába, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. • Illyés Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest. • Lányiné Engelmayer Ágnes (2005): Gyógypedagógiai pszichológia, In.: Bagdy E. – Klein S. (szerk.): Alkalmazott pszichológia, Edge Kft, Budapest. • Mesterházi Zsuzsa: A tanulási képességről és a tanulási akadályozottságról. In.: Gyógypedagógiai Szemle, 1995/1, 12 – 33. • Mesterházi Zsuzsa (1998): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése, BGGYPTKF, Budapest.


Irodalom angol

• Gordosné Szabó Anna (1999): Bevezetés a gyógypedagógiába, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. • Illyés Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest. • Lányiné Engelmayer Ágnes (2005): Gyógypedagógiai pszichológia, In.: Bagdy E. – Klein S. (szerk.): Alkalmazott pszichológia, Edge Kft, Budapest. • Mesterházi Zsuzsa: A tanulási képességről és a tanulási akadályozottságról. In.: Gyógypedagógiai Szemle, 1995/1, 12 – 33. • Mesterházi Zsuzsa (1998): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése, BGGYPTKF, Budapest.


Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Almássy Zsuzsanna Katalin

Ekvivalencia

INM1001L